Aktivitetsnivå av socker och att memorera texter

Jag har just nattat Prinsessan som frisknat till efter en veckas soffläge med feber, hosta och snuva. Influensan som drabbat hela familjen samtidigt helt enkelt.

Eftersom vi noterat en aggressivitet och väl mycket intensivitet hos henne när hon får i sig för mycket snabba kolhydrater är vi noga med att hålla nere på dem så gott det går. (Jag gillar inte att bli slagen över ansiktet när jag säger ifrån när hon gör saker hon inte får göra, vilket ofta är det som sker). Men vid sjukdom, halsont och hög feber är det inte mycket att göra om det bara är festis, piggelin, vaniljglass, chips och vitt bröd som går att locka med för att få igång energin igen. Plus att få upp vätskenivån i kroppen förstås.

Så länge hon varit sjuk märks aktivitetsnivån inte av så mycket. Idag har hon äntligen piggnat till, pysslat med tejp hela dagen och också fått i sig både glass, banan, dricka och lite mera glass innan jag handlade hem favorityoghurten och ett annat bröd som hon gillar. Då fick hon äntligen i sig lite av det också.

Aktivitetsnivån var märkbart högre innan hon kom i säng. Såklart är det jätteskönt att hon frisknat till igen. Däremot har lugnet här hemma också varit ganska skönt. Jag inser, av erfarenhet, vad som väntar de närmaste dagarna, innan vi fått in henne i rutiner igen och även fått henne att äta vanlig mat igen så att vi kan minska sockerintaget med allt vad det innebär.

Hur som helst, lördagar är det jag som nattar och vi skulle läsa bok. Hon har som vanligt svårt att välja bok, men vi kom till slut fram till Alfons och Milla som vi lånat på biblioteket. Vi har läst den kanske 4-5 gånger innan. Första gången jag på riktigt märkte att hon memorerar texter var någon gång i höstas då hon repeterade en text på 6-7 rader från en bok hon endast hört en gång innan.

Ikväll läste jag några sidor innan hon stoppade mig och jag skulle säga till när de andra sa att Milla var RÖDHÅRIG. För då skulle hon läsa. Hon är 4,5 och jag vet att hon kan bokstäverna. Hon tycker det är spännande med ord, men det är fortfarande bilden av ett ord hon kommer ihåg. Hon har ännu inte knäckt koden för att läsa på riktigt. Och skulle hon nu ha gjort det så är jag noga med att tala om för henne att vi såklart skulle fortsätta att läsa för henne ändå om hon vill det. Så att hon inte låtsas som att hon inte kan menar jag då.

Från raden där de sa att Milla var RÖDHÅRIG var det sen hon som läste boken. Inte jag. Jag vet ju att hon inte läser. Jag har ju förstått att hon memorerar. Men jag förstår inte hur hon gör det. Vi har tidigt förstått att hon har närmare fotografiskt minne, men gällande det auditiva är det rätt nyligen jag uppmärksammat att hon tar personer på röster istället för på utseende. På något sätt memorerar hon bilderna med texten hon hör och tycker sen att hon kan läsa…

När jag berömmer henne och frågar hur hon gör för att minnas, får jag ett lite nonchalant svar:

Äh, jag bara kommer ihåg lite texter.

Så när jag tänker att hon inte får rätt stimulans på dagis är jag kanske inte helt fel ute… Ska bli skönt att få komma igång med utredningen snart.

Här kan du se filmen med Alfons och Milla.

Kommentera

