Resonemang, ransonering och bildstöd

Innan Prinsessan fyllde tre hade vi en ganska lång sjukdomsperiod, som för övrigt också höll i sig över sommaren och in i augusti. Någon gång under den perioden skrev jag ett inlägg om att hon skulle kunna svälta sig själv om hon bestämde sig.

Hon hade varit magsjuk och hade också feber så vi ville förstås att hon skulle få i sig vätska och hon behövde också medicin. Vi provade än det ena, än det andra, men det var ingenting som fungerade. Jag ska lägga till det inlägget här sen, bara jag hittar det.

Så när hon är sjuk den här gången tar jag inga fajter, om jag inte måste. Det är bättre att hon får i sig lite av det hon själv kan acceptera att äta, än att hon blir misstänksam mot allt jag serverar och på så vis undviker både saft, yoghurt och glass. När hon nu är inne på sjunde dagen med feber börjar hon bli en smula matt av att inte få i sig någon ordentlig näring. I början på veckan fick hon i sig en smörgås, och någon gång per dag har jag lyckats med en skål hallon och blåbärsfil. Men så mycket mer än så blir det inte.

Jag har också noterat att om hon vet att vi har frusit in saft till glass (eller om det ska bjudas på tårta för att någon fyller år) så vill hon inte äta något annat alls innan. Om det beror på att hon tror hon inte ska få plats med glassen eller tårtan har jag inte listat ut än. Hon är också osedvanligt smart och har räknat ut att eftersom hon får äta glass nu så kan hon ju också få äta godis. Så om vi inte styr upp det på ett smart sätt så kommer det bli knepigt när hon piggnar till och anser sig ha rätt till både godis och glass varje dag i fortsättningen också.

Idag ritade jag därför en liten lapp med smörgås, fil, drickyoghurt, smoothie, dricka och brieost till vänster på lappen och sen glass och chips på högra sidan. För att få välja en sak på höger behövde hon välja tre saker från vänster och äta innan hon fick välja glass eller chips från högra sidan.
20120224-173850.jpg

Jag blir förvånad varje gång som jag märker att det är ett helt okej resonemang med henne att rita lite bilder om vad som ska ske eller vad hon behöver göra för att få det hon vill. Att säga och förklara går inte alls. Men att rita samma sak ger ALDRIG några diskussioner. Det enda jag behöver göra är att dubbelkolla att hon har förstått vad det är vi pratat om. Sen är allt grönt.

Smoothie Red One thumb

Bild lånad av Ellas kitchen

Hon valde först en smoothie från Ella´s kitchen och smörgås utan smör och ett glas vatten. Smoothien brukar hon älska men idag smakade den inte gott. Brieost valde hon men åt inte (valde den nog mest för att hon skulle). Efter en stund sa hon själv att hon ville ha andra halvan på smörgåsen på en gång. Det gjorde nog gott för lilla tomma magen med lite kolhydrater ändå. Sen kom piggelinen fram.

Idag har hon därav fått i sig chokladen från en Magnumglass, chips, pärondricka, halv polarbrödssmörgås, vatten och en piggelin.

;

Kommentera

