Påståenden är lika ofta en fråga om någonting

Prinsessan har alltid varit bra på att tala om för oss hur saker och ting ligger till. Hon berättar vad vi ska göra, vad någon annan gör, inte ska göra. Hon talar om vad hon har gjort, vad hon har sett på teve eller berättar om något som någon har sagt på förskolan. Det finns liksom inget slut på vad hon kan hitta på att prata om.

Har hon kommit på något som hon vill berätta om så kan hon inte ta en tugga till på smörgåsen innan hon fått säga det hon vill säga. Och då menar jag verkligen kan inte. Det samma gäller om jag matar henne och hon kommer på att hon behöver gå på toa. Det kan vara tre tuggor kvar tills hon är färdig, men ska hon på toa så ska hon på toa. Det har då sällan så mycket att göra med att det är bråttom till toan, för då förstår jag att man inte vill fortsätta äta. Men det är inte det det handlar om. Det är bara det att hon fått en tanke i huvudet och då måste den få komma ut. Tills nästa impuls kommer på vägen till toaletten och hon försvinner iväg för att hämta något och kommer sen aldrig kommer tillbaka igen. Om vi inte hämtar tillbaka henne genom vänliga påminnelser och uppmuntringar som att hon kan få krypa mellan mina ben på vägen till köket (för det tycker hon är kul).

Det där med toaletten har hon sen länge glömt bort och det kan gå ytterligare en timme innan hon kommer på det nästa gång, hur mycket jag än kan se att hon sitter och gungar fram och tillbaka som hon bara gör när hon är sådär superduperkissnödig. Men att bli påmind då gör bara att hon låter bli en bra stund till. Det är hon som ska bestämma när hon ska gå på toa. Om det inte finns med på det aktuella schemat för att vi ska gå ut så hon behöver kissa innan. Då kan det vara okej. Oftast i alla fall.

Egentligen hade jag tänkt att det här inlägget skulle handla om att ställa frågor så det här blev lite off topic. Däremot är ändå en ganska god beskrivning på hur hennes impulser styr vad hon gör.

Att försöka få henne att svara på en fråga innan hon har fått säga ”sin” sak är könlöst. Jag kan aldrig vinna en sån ”kamp”. Men ojojoj vad jag ibland blir ”rabiat” och bestämmer mig för att vinna. Gissa hur bra det går! Nej, just precis. Inge vidare. Turtagning i samtal har hon inte förstått sug på än.

Jag skrev för några dagar sen om att jag leker ”frågeleken” med henne ibland för att träna på att be om saker istället för att beordra och tala om vad hon ska ha osv. Hon tycker dock att leken är rätt trist och gör det bara när det passar henne själv.

Att tala om saker är många gånger hennes sätt att ställa frågor och få svar på hur saker hänger ihop. Hon har bara inte förstått att hon kan fråga om det är så att jag alltid kommer vara hennes mamma eller om vi ska dö samtidigt. Hon säger istället tankfullt efter att ha funderat en lång stund;

Du kommer alltid att vara min mamma. Men du har också en mamma.

Genom att inte bara acceptera det hon säger för vad det är, har jag börjat lära mig att ställa någon fråga till henne här, för att ta reda på om det är något som hon inte riktig förstår. Det är inte alltid så lätt för henne själv att veta exakt vad det är, men med hjälp av mina nyfikna frågor kommer vi oftast fram till ett svar som hon är nöjd med.

Som vuxen är det så lätt att bara höra precis vad det är barnen säger och inte ta det vidare ett steg. Upprepas påståendet många gånger så kan jag vara säker på att det egentligen är en fråga det handlar om och inte bara att hon tycker det är väldigt viktigt att tala om för mig att jag alltid kommer att vara hennes mamma. Nu är detta med ”Du kommer alltid vara min mamma” bara ett exempel från idag, men det är ofta lika självklara saker det handlar om.

Kommentera

