Full som en hjärnskakning

Efter lång dag på dagis m 2 nya praktikanter och 1 ny vikarie (ja, på samma dag) är detta bara några av kommentarerna jag fick under den första timmen:

Jag är full som en hjärnskakning

I morgon vill jag sova så länge jag kan

Jag vill ha långhelg nu

Jag har ont i benen

Jag tänker inte gå

Jag är trött som en apa

Jag fryser som en tumme (har inga vantar på sig)

Det bådar ju gott inför kvällen och veckan…

Såhär några timmar inpå natten kan jag uppdatera hur kvällen gick.
Försjönk i tevevärlden innan middagen. Orkade bara med att skriva TI på Alla hjärtansdagkortet till M som kommer i morgon. Det blev för jobbigt.

Till middagen kom hon och sa att det värker i hela huvudet, hon höll sig för huvudet, tog en tugga på falukorven och kunde sen inte med mer. Kröp ihop i mitt knä, tyckte mjölken smakade illa (det började i helgen) och skulle ha filmjölk istället. Med makaroner i.. Vilka är vi att avgöra? Är det vad hon vill ha och äter så okej. Hon åt inget mer än smörgås och en glasspinne på dagis på hela dagen så det var bra att hon fick i sig något.
Dessa förbenade glasspinnar sen då. De verkar ha födelsedagar varenda dag på det där stället. Grrr! Vi som har sockerkänslighet är inte särskilt glada över det.

Hon var väldigt trött när jag läste för henne och jag föreslog att hon kanske ville somna medan jag läste.

Det får jag inte. För mig själv.

Varför har ingen av oss listat ut än men så ÄR det verkligen. Hon kan inte somna när vi läser, hur trött hon än är. Men det hände en gång i höstas faktiskt. Och ikväll. Trots kommentaren att hon inte får.

Fyra timmar in på hennes (och min) natt vaknade hon, nästan. Kom in till mig när jag var på toa och jag ville hjälpa henne med nattlinnet, precis som jag brukar. Skulle jag inte ha gjort. Jag blev bortskickad, hon pratade otydligt om att jag skulle ta bort de där dumma ”önanana”. Jag fick inte ihop det sista ordet men tolkade det till ”fröknarna”.

Det kan såklart vara vad jag vill få det till, men med de samlade reaktionerna under kvällen och hennes oroliga sömn i natt så vore det inte alldeles märkligt om det var så.

Hon skulle ha pappa istället men inte heller han fick hjälpa. Hon sträckte istället ut sig på soffan och somnade om. Precis som hon gjorde när hon var mindre och fick sina liknande nattskräcksbeteende på nätterna.

Nu har jag legat vaken ett tag för att samla mina tankar här och känner mig tämligen säker på att hon blir hemma i morgon.

2 thoughts on “Full som en hjärnskakning

  1. Pingback: Lärande lekar « rosa prinsessan

  2. Pingback: Lat eller inte « rosa prinsessan

Kommentera

