En sån där dag

Idag har varit en sån där dag.

En sån där dag då maten smakat illa. Kall ostekt falukorv gick an. Den stekta, kylskåpskalla åkte ut lika fort som den kom in. Knappt ens yoghurt gick ner. mjölk och vatten okej.

En sån där dag då allt låter för högt, så länge det inte är hon själv som pratar, gråter, skriker. Hållit för öronen när toaletten spolat.

En sån där dag när turtagning inte ens existerar. När hon tar över lillebrors leksak utan att fråga, han blir arg, pappan säger åt henne och lillebror får en smäll i huvudet.

En sån där dag när jag inte fick gå hemifrån.

En sån där dag då nattlinnet suttit på hela dagen och inget schema har kunnat följas.

En sån där dag då det hon ska göra ska göras NU.

En sån där dag då tvätta händerna efter toa blev ett för stort krav. När hon inte hade tid till det och fick ett utbrott på mig för att jag höll henne kvar.

En sån där dag då jag upptäckt nya saker i hennes agerande när hon blir sådär arg. Hon ville riva, bita och dra mig i håret. Jag satt lugnt på golvet framför dörren och väntade ut henne. När hon inte kom åt mig skulle hon spotta på mig men spottet kom inte längre än till hennes eget nattlinne.

Jag har tidigare när hon varit så där arg ibland reagerat på att jag blivit rädd och inte vetat vad hon skulle få för sig att göra. Jag har fått ett par smällar i ansiktet tidigare, men detta med att spotta, riva och dra i håret var nytt. Ett slag är ofta så impulsivt. Det här var mer med en tanke bakom.

Idag var en sån där dag då krypet i benen var stort och hon provocerade ett ilskeutbrott från pappan vid läggning så hon kunde få komma till mig och somna i min famn.

Vilken gosig liten mamma du är.
Mamma är den gosigaste lilla mamma jag haft.

******************************

Jomenjavisst ja. Det var en sån där dag där hon drog trähandtaget till hopprepet mot väggen så det blev röda streck ”det var inte jag” samtidigt som hon sitter med hopprepet i handen.

Och en sån där dag där hon kletade yoghurt på sakerna som stod intill köksbordet.

Jag bara väntar på att sakerna ska börja flyga här hemma snart….

Kommentera

