Förskolans egen kartläggning

Vad kan jag säga. I morgon har vi uppföljning av vårt möte med förskolepersonalen vi hade i december.

I fredags, (i morgon är det måndag), fick vi ett kuvert med personalens utlåtande om vår dotter. De hade gjort en kartläggning som sträckt sig under hela fem eller sex dagisdagar. Det kanske är normalt om jag nu fått veta något om vad som vore normalt eller inte och om vi bara fått någon som helst information från den som är ansvarig pedagog sedan vi träffades under luciaveckan. Men det har vi inte. Knappt något alls, om någonting. Inte ens när det varit uppenbart.

När jag nu googlat mig fram (vad gjorde man innan man kunde hitta information om det mesta på nätet) för att se vad som bör vara med i en pedagogisk kartläggning på förskolan upptäcker jag att de inte tagit med de få punkter som vi har tagit upp som problemområden.

Matsituationen – är inte över huvudtaget med i deras kartläggning. Stor brist eftersom det ÄR ett bekymmer, både hemma och där.

Omställningar – omnämnt som att hon vet vad som ska göras och ofta kommer med egna inlägg. De hade kunnat ta med hur de upplever att hon fungerar sen de ändå har satt upp ett bildschema. Detta är inte omnämnt alls.

Samspel med kompisar – turtagning, följa regler, klarar framgångar/motgångar, empatisk förmåga etc är inte omnämnt alls. Jo förresten, det står att hon kan bli förvirrad över att någon tar illa upp och blir ledsen om hon säger något som hon tycker är rätt, som att någon har fula kläder t.ex.

Sen står det att hon börjar upptäcka bokstäver och att hon vet vad de står för samt att hon talar i flytande meningar. Döööhhh. Ursäkta, det kanske ska ingå i deras kartläggning, men jag håller just på med ett inlägg kring hennes ”begåvningar” och när hon har kunnat olika med saker i sin utveckling. Just intresset för bokstäver poängterade vi själva för förskolan redan för 1,5 år sedan. Idag håller hon som bäst på att lära sig ljuda dem och skriva de ord hon vill skriva. Men… det är möjligt att hon inte visar det där när jag tänker efter. Har haft känsla av något sånt tidigare, att vissa saker visar hon inte där att hon kan, för att hon inte förväntas kunna det eller nåt. Hmmm, det där måste jag fundera mer på. Att prata i hela meningar kändes lite överflödigt då hon gjorde det redan som 2-åring, men det är klart att ordförrådet blivit bättre. Det märks att den ansvariga pedagogen som också skrivit detta inte känner min dotter särskilt väl.

De tolkar också hennes glädje över att få stå i centrum som ett gott självförtroende… Eller kan det kanske ha att göra med att få bekräftelse för något annat som saknas kanske? (min anmärkning)

~

Fy! Jag brukar inte gilla att sprida såna här negativa känslor och tankar i mina inlägg. Men nu är jag faktiskt upprörd. Jag hade velat få information om att vi skulle få denna kartläggning lämnad till oss för att läsa igenom i förväg. Eller så hade pedagogen bara kunnat lägga med några meningar kring vad vi förväntades göra med informationen innan vi ses. Barnets bild och föräldrars bild ska nämligen också vara med enligt pappren. Ska vi ha skrivit ner det till i morgon, eller?

Jag är tacksam över att vi har ett läkarutlåtande (som visserligen riktar sig till att söka vårdbidrag) där det tydligt står att hon har ”svårigheter i så pass stor grad att hon remitterats till utredning” och att en psykolog sagt att ”eftersom hon klarar sig bra på förskolan så är det vi som får det tyngsta jobbet, men det råder inget tvivel om att hon har behov av extra stöttning även på förskolan för att det ska bli lättare även hemma”.

Dags att sova, jag bör inte vara alltför trött i morgon. Eller det kanske är bra om jag är det och kan fälla en tår…

Kommentera

