Vi ska dö samtidigt du och jag

Vad är att leva i symbios med någon?

Jag tror min dotter gör det med mig i alla fall. Allt hon gör ska jag veta, alla teckningar hon ritar är till mig. Om lillebror gör sig illa undrar hon hur jag mår, om jag blev ledsen när han slog sig. Om hon ska till mormor så undrar hon om jag blir ledsen när inte hon är hemma med mig. Hur tar vi oss ur det beteendet?

Ikväll i alla fall när vi läste Madicken innan hon somnade så kollade hon av med mig några gånger om jag var trött. Vi listade ut för ett par veckor sen att en av orsakerna till hennes snurr i sängen har handlat om rädslan för att vi ska somna och hon är vaken, så om hon håller oss gång genom att hitta på allt möjligt så kan ju inte vi somna. Sen vi pratade om det och visat henne hur vi faktiskt anstränger oss att hålla oss vakna tills hon somnat så har det blivit lite lättare. Hon är oftast inte lika uppskruvad i alla fall. Men några gånger under läsningen frågar hon för att hålla koll:

Är du trött? Du ser trött ut.

När jag till slut inte klarar av att läsa utan att sluddra eller läsa fel längre, håller hon koll på mig genom att fråga:

Stod det verkligen pärla?

, när vi läste om Lisabet som pillade in en ärta i näsan…

Ikväll klarade jag mig nog rätt bra ändå. När jag föreslog att vi skulle avsluta innan kapitlet var slut eftersom jag inte kunde hålla koll på ord och rader längre kommer dessa små fina tankar om hur livet fungerar.

P: Det går bra (förvånad). Det är ju många kvällar kvar innan vi ska dö. Du ska inte dö före mig mamma.
Jag: Jaså, inte? (tankarna får genast till den mamma som i veckan förlorde sin dotter med Asperger alldeles för tidigt. För att hon inte orkade längre och för att hon inte fått hjälp i tid).
P: Nej, vi dör tillsammans.

Här kan du läsa om den mammans kamp och sorg. http://domkallarhennec.blogspot.com/

Kommentera

