Rektorn ska sluta och jag tappar lusten

Även om jag blivit lite grinig och sur över att rektorn på förskolan inte återkommit som hon utlovat tappade jag lusten totalt när vi idag fick brev om att hon fått erbjudande om ny tjänst och valt att gå vidare. Hon kommer försvinna redan inom ett par månader och rekrytering för ersättare har ännu inte kommit igång.

På vårt möte före jul var det hon som förstod och lyssnade, åtminstone på delar av det vi berättade. Hon tyckte sig ha sett att självkänslan är låg även om självförtroendet är bra. Och att det var viktigt att de började hjälpa Prinsessan att lyckas.

De skulle kartlägga under januari och vi skulle ha en uppföljning efter det. Vi skulle få tydligare överlämningar när vi hämtar och de skulle göra ett bildschema som alla barn kan se, (för hon kan inte bli exkluderad och känna sig annorlunda).

Kartläggning av Prinsessans svårigheter vet jag inget om. Ett bildschema över veckan har kommit upp, men hur de jobbar med det har jag ingen aning om. Överlämningarna när vi hämtar är inte heller mycket bevänt med. Oftast säger de att ”allt har varit bra, hon har varit pigg och glad”. ”Hon strålar när hon leker” mm. Hemma säger hon själv att hon bråkat med en kompis, att de sagt dumma ord till varandra och pratar om att en kompis har en sjukdom, precis som hennes ”mentor” på förskolan också har.

Att rektorn nu ska sluta innebär att vi behöver jobba hårt för att få till en plan INNAN hon slutar, för att slippa vänta och dra igång med en ny person på ny chefstjänst. Det vet man ju hur lång tid det tar att komma in i ett nytt jobb. Nä, nu vill jag bara dra täcket över huvudet och sova mig fram till våren.

Kommentera

