Jag tänker gömma mig så att ni inte hittar mig

Jag tänker inte gå till dagis i morgon. Jag tänker gömma mig så att ni inte hittar mig!

Det var kvällens sista ord innan hon somnade. Under helgen har hon längtat dit, längtat efter kompisar och det gick bra i morse när pappan lämnade henne.

När jag sen hämtar på eftermiddagen är hon trött. Vill åka i vagnen. Vanlig 4-årstrots säger vissa. Må så vara. Jag vet ju att hennes ben plötsligt slutar ta henne framåt och att hon bara har ont och är trött om jag sätter emot. Så för att slippa konflikterna på hemvägen har jag lagt ner och är glad för varje dag som Prinsen accepterar att sitta frampå när han inte vill gå.

Väl hemma pratar vi en stund om dagen när hon sitter på toaletten. Jag har förhört mig från personalen som som vanligt sagt att allt har varit bra idag ”hon har varit pigg, inga konstigheter”. Själv säger hon att hon och kompisen E har bråkat.

Jag sa skitstövel till henne och då sa hon det till mig. Sen blev jag arg.

Nåt i den stilen. Jag ”förhör” mig lite om vilken personal som fanns i närheten eftersom vi har påtalat hennes svårigheter men bara upplever att de förklarar det med vanliga 4-årsbeteenden. Hur ska de kunna kartlägga och se just hennes svårigheter bland 24 barn, när hon dessutom är högfungerande?

”Jag vill inte gå till dagis” har vi hört i stort sett varje dag ända sen i september.vissa dagar mycket mer och andra lite mindre. Men övervägande är att hon inte vill. I början trodde jag det bara handlade om att hon ville vara med mig. Fick hon bestämma så hade hon bara varit med mig, det vet jag, men det är inte det som det är handlar om. Det är något annat. Det är något hon inte kan sätta fingret på och förklara för oss.

Tidigare har hon älskat dagis och längtat efter att gå dit, men nu har detta suttit i i över fem månader. Min personliga tro är att hon inte känner sig trygg. Det är ingen som ser just henne och förstår vad det är hon behöver eller hur hon tänker, så jag tror hon får vara på helspänn hela dagarna och då det blir för jobbigt för henne. Och så vill hon inte gå dit.

Kommentera

