Det verkar som vi får tid för utredning i mars

Fick samtal från den remitterande läkaren M på ungdomsmottagningen i Ektorp. De tillhör Sahsska barnsjukhuset och har därför också tillgång till deras bokningssystem.

Jag sökte honom förra veckan för att få honom att skriva ett läkarintyg för att dottern behöver extra tillsyn och anpassningar pga det vi tror är funktionshinder inom autismspektrat.

Han började samtalet med att fråga hur vi fått till en så tidig tid för utredning. Ehhh? Det var mer än vad jag visste sa jag. Jag har ju ringt för att be om en plats med kort varsel för att slippa vänta fem månader från nu. Det är lite för tufft för att vi inte ska få komma igång. Så tydligen står vi på kö för inbokning till ett första psykologsamtal där i slutet på mars. Det vore ju förträffligt om vi kunde få komma igång. Och jag bestämmer mig för att inte ta ut något innan vi får kallelse direkt från NU-teamet.

Angående läkarintyget kände han sig lite osäker och okunnig på intyg för vårdbidragsansökan, särskilt innan en diagnos är ställd. Bra som han verkar, höll han ändå med om att det så klart är bättre att söka och hoppas, och att han skulle höra efter med en kollega som är lite mer expert just på de frågorna. Han förhörde sig lite mer hur vi har det och tvivlade inte en sekund på att hon har behov av extra tillsyn i jämförelse med andra barn och att saker tar längre tid än normalt med henne. Att situationen med att vara nystartad företagare och inte kunna jobba ens heltid inte alls går ihop.

Till informationen kring extra tillsyn kunde jag lägga till gårdagens situation då hon golvade lillebror ett par gånger för att han ville vara med och hon vara ifred. Då han får affektanfall och slutar andas om han slår sig för hårt, går det inte att lämna dem ifred eller ens ha dem i samma rum när hon är på det humöret. Det blir för stressat för oss alla. När både jag och mannen är hemma funkar det ju, men andra tillfällen kan det bli svårt.

Nu hoppas jag bara att han hade rätt information med att vi står listade för att få komma igång med utredning redan i mars och att han återkommer med ett bra läkarintyg så att vi kan söka vårdbidrag och få det godkänt. Ekonomin behöver det…

Kommentera

