Anpassningarna och kontakterna med förskolan

Vi hade ett möte på BUP efter nyår och bokade in ett nytt för att kunna få lite konkreta verktyg att använda oss av under tiden vi väntar på utredning. I morgon är det mötet. Jag vet inte riktigt vad vi ska ta upp med dem. Just nu är det mycket tankar om vad som är vad.

Vad är funktionshinder och vad är trots från en 4-åring? Hur vet vi om det är så att hon egentligen bara blir bortskämd? Fast borde vi inte kunna se skillnad på det? Jag vill tro att det är så.

En annan sak är hur vi får dagis att förstå vad det är som är viktigt för oss. De har satt upp ett bra veckoschema i bilder som alla barn kan ta del av. Det sitter vid dörren där alla kommer in på morgonen. Det är toppen. Sen har vi bett om en tydlig överlämning där vi får veta vad som har hänt under dagen. Inte bara ”det har varit bra” utan där vi får veta närmare hur hon har varit. Har det varit konflikter eller har hon slagit sig. Hur har hon ätit osv.

När en viss pedagog (hennes närmsta) fungerar det bra. En annan får vi bara standardsvaret ”det har varit bra” ifrån, och sen berättar Prinsessan själv om hur hon blivit ledsen eller bråkat med en fröken osv. Visst kan hon hitta på ibland, men oftast stämmer det hon säger. Idag när mannen hämtade fanns inte ens någon av hennes pedagoger på plats. Hennes mentor var sjuk och det var en annan som hoppat in. Tror du vi får någon som helst avrapportering då? Nej precis. När jag ber om att få veta när det serveras glass om någon fyller år, så får jag nåt konstigt svar om att alla måste äta sin smörgås innan de får sin glass. Det var j inte det jag bad om att få veta…

Igår mejlade jag två datumförslag till rektorn för ett uppföljningsmöte inom ett par veckor. De skulle ”kartlägga” dottern under januari och sen skulle vi träffas igen. Jag får till svar att hon ska återkomma med tid efter helgen. Tre dagar efter mitt mejl till henne, förutsatt att hon återkommer på måndag vill säga. Något säger mig att det kommer dröja längre än så och att de inte heller kommer kunna säga något mer än att det enda de ser är ”fyraåringsproblematiken”.

Sen i december anpassar vi Orvar så jag förstår att hon fungerar bättre även där. Men det tar inte bort det faktum att hon varje dag sätter sig emot att gå dit. Att hon ser ledsen och låg ut och protesterar hela vägen dit om hon inte har sällskap av grannflickan och att hon snart efter att vi kommit in på gården ”knäpper på” kompishumöret. Det är inte så hon har fungerat förut. Hon vill inte vara dör, men på nåt sätt accepterar hon ändå eftersom vi lyssnar och förstår.

Kommentera

