Två lugna kvällar är ingen vana

Två kvällar har hon somnat utan något som helst tjafs. I söndags kl 22 efter att jag läst bok. Hon vände sig om, gnällde lite om att lampan lös för lite. Det skulle vara ljusare. Sen sov hon.

Igår var M här, som vanligt på tisdagar. Då somnade hon oläst och okissad i sängen kl 19.40, när M var på toaletten.

Varför är det så att jag då på en gång får följande två funderingar:

  1. Jag tänker att jag överdriver alltihop. Hon har nog inga problem med insomningen trots allt.
  2. Jag tänker att det alltid är lättare när M är här. Varför kan inte jag och mannen få det att funka också?

Jag är tillräckligt klok för att förstå att M kan natta och ha andra rutiner för att det är just M och inte vi och jag VET ju att det är så här ett par kvällar i månaden (ofta när hon är sjuk eller på väg att bli), men i regel är på ett helt annat sätt. Ändå så kan jag inte låta bli att tro att vi bara inbillar oss.

Kommentera

