Innan vi förstod

Nedanstående inlägg skrev jag i november, veckorna innan polletten trillade ner att Prinsessan sannolikt ligger inom npf-spektrum. Hittade det på min hemsida som ett aldrig publicerat inlägg. Jag tyckte jag var för gnällig angående hennes utbrott och tänkte fortfarande att det var oss det hängde på. Att det var jag och mannen som inte visste hur vi skulle hantera henne. Att vi var dåliga föräldrar och att vänner som kanske läser skulle tycka att jag bara klagar. Inlägget blev aldrig klart. Jag var troligen alldeles för utmattad för att avsluta det positivt.

Så här skrev jag då….

Äntligen måndag!

Vi har haft en tuff vecka hemma som bara eskalerade och bröt ut i all sin kraft på fredagskvällen. Nu minns jag inte exakt vad ämnet var den här gången, mer än att lilla prinsessan i sina mest bestämmande fyra år inte fick som hon ville i något särskilt viktigt ämne som mer eller mindre mjölk, ett annat glas eller något annat lika viktigt.

Nu är det lätt att komma med kommentaren ”välj dina strider” och jag önskar, tro mig, att det vore så lätt. Lilla prinsessans största issue är nämligen att det är HON som ska bestämma, alltid, överallt och varsomhelst. Så vi behöver verkligen sätta gränserna rätt stramt ibland. Just den här kvällen slog det över. Trött, hungrig och endast med ost och mjukt tacobröd i magen slog hennes blodsockernivå i taket med ilska och besvikelse i all kraft. Hon förpassade sig själv gråtande längst in under bordet och ville inte bli lockad ut.

Då även min gräns blev nådd valde jag att ta hand om prinsens behov en stund. Killen med ett aldrig sinande skratt fick mig att bara njuta för en stund, samtidigt som jag var svidande medveten om att fyraåringen under bordet troligen bara kände sig ännu mer åsidosatt.

Mycket riktigt. Förtvivlad ville hon slänga oss alla på soptippen. Jag kan köpa att hon ville slänga både mig och pappan i soptunnan. Men att även lillebror skulle dit sved extra mycket i mig

Kommentera

