Stress och nervositet inför kalas

Prinsessan ska på kalas till en 4-åring idag.

Det har hon vetat om sen före nyår när inbjudan kom. Vi har en familjekalender där jag börjat rita små symboler under hennes namn på dagar som hon ska göra något speciellt. Som kalas, Disney on Ice, klippning, när M kommer och nattar osv. Vi märkte med julkalendern i december att det var jättebra och lugnande för henne att kunna se framför sig hur många dagar det var kvar tills det blev Julafton. Det blev mindre tjat. Hon kunde själv räkna dagarna som var kvar.

Idag är dagen D som i kalas, som hon sett fram emot, och varje kväll och morgon sen i fredags (idag är det söndag) sagt:

I förr imorrn är det Es kalas.

Förr i morrn är hennes uttryck för i över morgon. Kommer väl från ”I förrgår” troligen.

Hon vaknade 8.30 idag, lite grinig och tjurig. Jag var sååå trött efter att ha varit uppe med lilleman sen 7.30 och kunde inte hålla ögonen öppna (mens på intågande). Jag skickade upp mannen och la mig själv en stund igen. I tron att han fixade frukost.

Jag kom upp 9.30. Prinsessans frukost stod på bordet. Orörd. Jag fick henne till bordet kl 10. Hon såg yoghurten och flingorna blandade och skulle inte ha. ”De skulle inte vara blandade. Jag gjorde en ny. Vi blandar med vaniljprotein från Wnt Sport.

Vi hällde ny müsli på toppen.

Jag vill blanda ner müslin.

Hon blandar ner den så den ser ut precis som den första. Hon dricker två glas mjölk och tuggar i sig den halva smörgåsen med solrosbröd och Bregott och nekar sen att äta yoghurten.

Det är nu jag andas djupa andetag och tackar mig själv för att jag läst på en del om hennes svårigheter och att jag är med i forum kring npf-problematik. Aaarghhhhh, så arg jag hade varit annars. Nu kan jag ändå misstänka att det handlar om något annat än ren dj-skap och trotsande för att få visa vem som bestämmer.

Troligen är det väl att hon är nervös inför kalaset, kanske mår illa, eller vad vet jag. Hennes eget svar när jag frågade var att det ”är för mycket saker i köket”.

Det är det visserligen, men det ser ut som vanligt, så det var troligen bara ett svepskäl. Nu har hon ätit fyra äppelklyftor, beställt köttbullar och makaroner till lunch och sen ska vi hinna med ett mellis också innan kalaset börjar klockan 14. Jag tar med några bitar mörk choklad för att lägga i ”fiskenapp”-påsen så det blir lite bättre godis än de vanliga sockerbitarna.

Wish me luck!

Kommentera

