De vackraste blå

Minuten innan du stänger dina underbara blå ligger du med ansiktet så nära så att jag kan känna dina andetag. Om jag tittar är det svårt att inte se dig rakt i ögonen. Ändå anstränger jag mig att inte blunda.

Jag vill inte störa. Det är så nära nu. Minsta lilla felsteg och du skulle komma igång igen. Du har hållit ut ovanligt länge för att vara så trött ikväll.

Jag letar efter en punkt att fästa min blick så att mina ögon inte ska vara för påträngande. Trots dina uppspärrade ögon får jag känslan av att du inte ser mig. Du är någon annanstans. Din blick har du fäst på en punkt långt ovanför vårt tak. Snett upp till höger ser du. Jag funderar på vad det är du tittar på. Vad är det du väntar på? Vad är det du vill undvika genom att hålla ögonen öppna ända tills du redan sover?

Ett par minuter ligger du så. De redan så tunga och gråtna ögonlocken åker igen och öppnas ett par gånger till innan du slutligen somnar. Trots den uppenbara närheten, får jag inte någon gång känslan av att du ser mig. Tryggt förvissad om att det ändå är jag som ligger intill dig, sträcker du ut en len och varm hand och lägger den mjukt på min kind. Sedan är du redo att resa in i drömmarnas land.

Jag vill stanna tiden. Jag vill stanna i den här stunden för alltid. Jag vill se ditt rofyllda ansikte och alltid minnas det så här lugnt.

Älskade barn, jag önskar jag visste ett sätt att ge dig denna avslappning tidigare. Jag önskar du bara kunde få ligga lugnt i sängen en stund innan du somnade på kvällen. Jag önskar du kunde få känna dig trygg inför vad som händer när du somnar.

Jag älskar dig mitt barn. I morgon är det jag som nattar, från början till slut.

Kommentera

