Om det här med regler, belöningar och bestraffningar

Vi har för länge sen sagt ifrån när Prinsessan använder ”fula” ord som fan och jävlans. Särskilt när det inte görs på lite skämtsamt sätt sådär som det kan göra ibland.

Mannen är själv väldigt het på dessa härliga ord så det är ju en utmaning förstås. Men nu så har en pojke på dagis smittat av sig med sina plus att hon sett Ronja Rövardotter där hon inte fått alltför goda influenser från rövarnas härliga språk. Det är som hon inte förstår skillnaden på film och verklighet.

När vi (mest jag) pratar om det och påminner att vi inte vill att hon använder vissa ord blir hon också väldigt ivrig på att påminna pappan när han säger fan osv. Sånt gillar jag. Då får hon gärna vara vårt lilla regelverk.

Idag hade hon sagt till pappan att han skulle lägga pengar svärburken. När hon berättade detta för mig sa jag nåt om att ”då för vi säga samma sak till dig när du gör det då”.

Ja det får ni göra. Men jag vill inte lägga MINA pengar där i. 

Tydligt att hon inte har förstått kopplingen till varför ”svärburken” ännu.

*********

Apropå belöning har vi i dagarna satt upp en liten belöningslista där hon får sätta ett klistermärke när vi tycker att hon gjort något bra. För att förstärka det positiva beteendet. DET däremot, DET förstår hon. Men hon vill själv helst bestämma när hon ska få sätta upp märkena.

Kommentera

