Tunga tankar ikväll

Vi hade en jobbig kväll ikväll.

Det började väl på eftermiddagen när Prinsessan och jag skulle hämta lilleman som varit på dagis. Prinsessan har haft feber och är förkyld så det var andra dagen hemma för henne idag.

Klockan fyra ska vi hämta. Jag började förbereda med schema straxt innan tre och vi hade tidigare pratat om att vi skulle gå och hämta honom, eftersom mannen hade konferens till senare idag. Hon fick mellis och sen skulle vi klä på oss lite extra innekläder, gå på toa och så ytterkläderna innan det var dags. Har inte full koll på klockan men säkerligen tog det 40 minuter från mellis tills vi var utanför dörren. Hon gömde sig, sprang omkring, krälade på golvet och jag vet inte allt.

På kvällen sen var hon så uppskruvad så varken jag eller mannen kände igen henne riktigt. Både igår och ikväll har hon sprungit runt runt på mattan i vardagsrummet (som är rund) som för att trötta ut sig själv. Men ikväll hjälpte ingenting vi sa eller gjorde.

Till slut fick jag lyfta ut henne (vilket jag sällan gör längre för att jag vet att det kommer ett utbrott) ur sovrummet eftersom Prinsen var trött och behövde få komma till ro. Hon slogs, sparkade, skrattade åt mig och grät. Allt på samma gång. När hon var klar kröp hon upp till mig och grät klart, kramades och bad om att få bli buren till badrummet för att göra sig klar.

Jag vill inte gå mer ikväll alls.

Väl i sängen sen började hon om. Det var ALLT annat än att ligga still. Det tog närmare två timmar innan hon utmattad till slut somnade. Själv sa hon att det var pannkakorna och frågade om det var socker i dem.

Är det socker i sylten då?

Hon har förstått att hon är känslig, sen är jag inte alltid säker på om såna kommentarer handlar om att vi brukar använda maten som ”förklaring” ibland eller om hon faktiskt kände en fysisk skillnad i kroppen.

Eftersom vi nu är medvetna om hennes känslighet serveras här ingenting med socker i sen rätt lång tid tillbaka. I pannkakorna har vi dinkelmjöl, idag dessutom med fullkorn. ”Sylten” vi hade idag var mosade hallon och jordgubbar som vi inte sockrat någonting på. Så det borde inte ha varit den maten. Dags att föra matdagbok.

Mina tunga tankar är att jag har så svårt att älska henne när det blir så här. Jag lämnade sängen ett par gånger för att jag var så arg och inte var helt säker på vad jag skulle göra om jag var kvar där med henne. Jag har givit henne som en örfil över benen en gång som jag just då bara inte kunde hejda när hon höll på och det var hemskt.

Jag vet att jag kommer göra allt för henne och jag vill att hon ska må bra. Men såna här kvällar gör mig så rädd för framtiden. Hur ska det bli? Vart är vi på väg? Hur mycket måste vi hela tiden anpassa oss och vad kommer hon kunna klara av osv. När mina känslor såna här kvällar också bara blir ilska och irritation känns det ännu tyngre. Jag borde bli ledsen och gråta över att det är så sjukt jobbigt. Men jag blir bara arg på henne och tycker att hon ska skärpa till sig.

En sida av mig vet att hon inte kan skärpa sig. Att hon säkert, eller troligen, inte kan styra över hur hon beter sig när det blir så här jobbigt för henne. Ändå så kommer jag med hot om bestraffningar och förmaningar om att hon ska lugna ner sig, annars får hon inte göra det eller det. Hon hör, men jag märker på hennes frågor kring vad hon får och inte får göra, att hon inte alls har förstått sambandet. Hon säger att hon förstår för att det förväntas av henne men egentligen har hon ingen som helst koll på vad det är jag drar för slutsatser.

I morgon ska jag ringa NU-teamet och säga att vi vill ha en tidigare tid. Erbjuda att vi kan komma med kort varsel. För så här orkar (vill) inte jag ha det.

Kommentera

