Kurragömma på Prinsessans premisser

20120112-120315.jpg

Skrikandes från sovrummet:

P: KUCKELIKU. KLOCKAN ÄR SJU….

MAMMA, LETA EFTER MIG. I PRINSESSTÄLTET. LETA UNDER TÄCKET.

Jag tar latteglaset med mig, lyfter på ett täcke i storsängen på vägen mot sovrummet. ”Nej, inte där, men här då? Nej, var KAN hon vara…”

Det är knäpptyst i sovrummet. Idag lyckas hon låta bli att låta under tiden jag låtsas leta efter henne, på alla ställen som är uppenbara att hon inte är på. Bakom teven, bakom soffan, i teveskåpet, under täcket i våningssängen.

Till slut stoppar jag in min kalla hand under täcket i prinsesstältet och säger överraskat ”HÄR.”

P: Du ska ta bort täcket. (tar bort täcket). Du ska ta bort kuddarna (som hon lagt över huvudet).

När jag äntligen följt hennes instruktioner ”hoppar” hon fram som gubben ur lådan.

Ett par vändor till håller vi på. Jag gömmer mig, där hon säger åt mig och hon gömmer sig och berättar sen vart jag ska leta efter henne.

Spännande med överraskningar nästan jämt tror jag.

2 thoughts on “Kurragömma på Prinsessans premisser

  1. Hej! Här är jag, din ”kollega” i gruppen på facebook.
    Härlig morgon du hade! Känns igen, att man ska göra EXAKT vad de ber om annars brakar allt loss…iallafall här. Flexibilitet är inte min 8 årings starka sida…

  2. Hej CIa,
    Ja, visst är det så. Det brakar nog inte alltid loss här, men vi kommer ingenstans alls, om vi inte går hennes väg. Står jag på mig för länge så slutar det ändå med att vi får börja om, så det är lika bra att följa, åtminstone när det går (och inte är farligt).

Kommentera

