Så var det det här med sovrutinerna igen

Mannen och jag har kapitulerat och insett att vi helt enkelt behöver vara båda vid läggningarna. Hellre 1,5-2 timmar lugn nattning än lika lång tid av kämpande, irritation och gråt, för att en av oss föräldrar ska få fixa i köket och få en lugn stund för sig själv varannan kväll (den blir ju liksom ändå inte särskilt lugn).

Vi pratade ihop oss igår med Prinsessan och sa att nu gör vi på ett sätt i två veckor. Hattandet med sängar hit och dit och att det alltid ska slutas med att jag nattar henne funkar inte just nu. Vi behöver lite ro i lägret. Vi får välja ett alternativ, och hålla oss till det ett tag. Hon ändrar sig annars varje kväll, så att hon får till det så att det är mig hon somnar intill.

20120107-235541.jpg

Jag ritade därför upp de två alternativ som fanns och självklart fick hon välja vilket som kändes bäst för henne (då blir det också lättare att hålla oss till strukturen vi valt).

Hon valde alternativ 1. Att hon varje kväll nattas i storsängen (platsen intill min) och att jag nattar varannan kväll och pappan varannan. Sen har vi den stora turen att ha fått in rutinen att M är här varje tisdag, hämtar på dagis, lagar mat och nattar barnen. På så vis kan vi hålla oss till varannan kväll och att hon vet att lör, mån, tor ÄR det mamma som nattar. De andra ÄR det pappan.

Igår var första kvällen utifrån detta beslut och det höll kanske i en hel timme. När det var dags för tandborstning och läggning blev det svårt och vi gjorde allt för att hjälpa henne att lyckas, men hon bara låste sig. Vi fick i alla fall rätsida på det till slut, efter många om och men och det VAR pappan som nattade henne. Hon hade visserligen en period då hon kom upp till mig (pappan hade somnat en stund) och fick hämtas och bäras tillbaka men hon somnade utan att gråta.

Då jag på småtimmarna satt uppe med febrig lillebror hörde jag henne prata med pappa om att jag skulle ligga hos henne. Hon gillar inte att jag är med lillebror eller ligger intill honom. Hon somnade i alla fall om till slut och vaknade intill mig i morse. Jag skulle bara våga annat…

Nu håller vi oss till den här strukturen i två veckor för att sen kunna göra vissa avsteg när det behövs. Om jag ska hitta på något eget en kväll i veckan får det alltså anpassas till en av pappans nattningskvällar och då hålla andan för att det funkar. Men jag håller mig nog hemma ett par veckor från nu. Förutom tisdag då när vi får frigång. Halleluja!!

One thought on “Så var det det här med sovrutinerna igen

  1. Pingback: Om sömn och rutinbundenhet | rosa prinsessan

Kommentera

