VILL ha eget schema

I vagnen på väg till dagis i morse:

Jag: Vad gör du vännen? Håller du i mössan så den inte ska blåsa bort?

P: Jag tänker. På vad vi ska göra på dagis idag. 

Jag: Är det jobbigt när du inte vet?

P: Ja.

Jag: Hur kan vi hjälpa dig med det då? Vill du ha ett eget schema som liknar det vi har hemma, eller vill du ha ett stort på tavlan på dagis?

P: Ett eget.

Jag: Vad vill du ska vara med på schemat då?

P: Allt! Ibland är vi ute och ibland är vi inne.

Väl framme informerar jag personalen om att hon i en veckas tid frågat om när hon ska till dagis igen, för att hon inte vill dit. Jag säger också att hon vill ha (och har behov av) ett eget schema. Tydligen är det på gång och att det inte bara blir bilderna på tavlan som är för alla barnen, som de sa på mötet vi hade. Det är bra.

Däremot är det svårt för dem att veta exakt vad som händer såna här veckor när det är få barn där eller om de ska vara ute eller inne. Det beror så mycket på väder, om de fryser osv… Men om de själva inte vet, hur lätt blir det då för Prinsessan att förstå vad det är som händer?

Jag blir så arg på mig själv för att jag inte finner ord på en gång utan alltid ska vara så förstående för att deras verksamhet är komplex och de inte kan göra allt. Grrrrr.

Kommentera

