Om att välja strider och samtidigt hålla på reglerna

Prinsessan har sina egna regler. Sina egna rutiner. Sina egna tider.

Hon var inte många månader (kanske ett år bara) då vi upplevde att hon hade sina egna tider för att sova middag och somna på kvällarna osv. Det spelade inte så stor roll om hon varit vaken tidigt eller sent på morgonen, före 14-tiden på dagen var det lönlöst att försöka få henne att sova. Hon var inte tillräckligt trött, eller det hände för mycket annat så hon inte kunde slappna av. Det spelade inte heller någon roll om hon sovit sen middag, när det var kväll var hon ändå trött. Men vi har aldrig kunnat ställa klockan efter hennes tider om jag säger så.

Vi märkte också ganska tidigt att vissa saker var lönlöst att ta diskussion med henne om. Det gick liksom aldrig in och hon lärde sig aldrig. Ett exempel är om att ha leksaker på bordet när vi äter. Hon har sjukt svårt (även när hon ammade) svårt att fokusera på att få i sig maten och det är etter värre när hon har något att leka eller pilla med under tiden. Men hur mycket vi än pratat om det och satt gränserna så, vips, är dem där igen.

Det finns en gräns som jag inte ger mig på däremot. Och den striden tänker jag fortsätta ta. Det är INGA LEKSAKER I MANNENS OCH MIN SÄNG. OCH inga leksaker i bokhyllan som står intill. För OM jag skulle släppa på det lilla ens en endaste liten gång så skulle jag snart ha hela lekrummet där och vakna på både hästar, prinsessor och bilar. Och där går faktiskt min gräns.

De kan få sova hos oss. Vi köpte ändå en bred säng (2m x 210 cm) för att vi skulle ha plats med barnen. De får gärna komma till oss på natten och de får gärna ligga i vår säng och mysa eller titta på film på dagarna. Men inte trodde jag det skulle bli ett permanent tillstånd redan från nattningen.

Eftersom mannen och jag gav upp ett ”eget” krypin när barnen fick sovrummet till sitt rum och vi har sängen mitt i rummet, mellan hall och vardagsrum, satte vi från början gränsen att leksaker i sängen var nono. Så trots kvällens maratonläggning med utbrott och förtvivlan gav jag inte med mig när slemmisdraken, portmonnän och lilla pappersloppan skulle dela plats med nattinventarierna vattenmuggen och spöklampan på hyllan. Då fick hon hellre skrika lite till, samtidigt som jag ifrågasätter mig själv om jag gör rätt eller fel.

Vart drar jag gränsen och vilka strider är det bättre att lägga ner?

One thought on “Om att välja strider och samtidigt hålla på reglerna

  1. Pingback: Vart kan jag köpa en guldvåg? « rosa fantasier

Kommentera

