Siffror uppdelade i killsiffror och tjejsiffror

Prinsessan räknar. Och räknar. Och räknar.

Minns inte hur gammal hon var när jag berättade för en vän att hon pekade på bilder och räknade ”ett, två, tre, fyra” i tur och ordning. Det jag minns är dock att vännen sa ”oj, det var tidigt”. Vännens dotter är också tidig med att räkna och läsa, men Prinsessan är drygt ett år yngre och är ändå tidigare. Själv har jag tidigare haft lite dålig koll på vad som varit tidigt och inte. Vi har ju bara vårt barn att jämföra med liksom.

Under hösten har vi konstaterat att hon räknar till tjugonio. Sen blir det tjugotio, tjugoelva osv. Fram till tjugonitton. Sen har det tagit stopp. Däremot har hon kunnat tiotalen upp till hundra ganska länge.

För att hjälpa henne slappna av på kvällarna har jag under nyårshelgen (två oroliga läggningar på bortaplan) provat med att räkna får. Fast vi har räknat prinsessor, såklart.

en prinsessa, två prinsessor, tre prinsessor

Och så vidare. Vi har sagt varannan siffra var. Ibland säger hon två på raken medan jag har hållt mig till en i taget. Med lite hjälp vid övergångarna från 29 till 30 osv har vi lätt tagit oss upp till hundra. Första kvällen klarade jag att stoppa vid ETTHUNDRA med ett ”det pratar vi om i morgon” när frågan ”vad som kommer sen” dök upp. Andra kvällen gick inte den hem.

På väg hem idag (två långa timmar i bil) med en märkbart trött Prinsessa fick vi räkna bilar, fast utan att bry oss om hur många bilar vi faktiskt passerade. När vi kommit upp till runt 140 blev det visst lite för lätt och hon slängde in en ny regel.

Du säger killsiffrorna och jag tjejsiffrorna mamma

Ehhh? Jämna och ojämna siffror var min egen tanke, hur hon nu fått till det redan. Det visade sig att 1, 2, 5, 7 alltid var killsiffror och 3, 4, 6, 8, 9 var tjejsiffror. 10 var kille, 20 var tjej, sen var det mest killar vid tiotalen, tydligen.

Vem som fick jobba hårdast för att räkna rätt? Jag såklart! Uppemot 200 började hon nog tröttna och slängde in nya regler lite här och där, varpå leken avstannade.

Kommentera

