Hur ska jag orka?

2011 är slut och det som jag trodde var det bästa och att det var nu allt skulle vara bra har fått inse att det är långtifrån klart. Det har bara börjat.

Livet och utmaningarna med Prinsessan är bara i sin linda. Vi har haft tuffa år med lång förlossningsdepression. När jag blev frisk (för ca ett år sen) tog jag det efterlängtade steget och startade eget företag. Nu känner jag mig så sjukt sliten av hemsituationen och kan inte förstå hur jag ska klara av att driva och få mitt företaget att växa. I sex månader har jag haft starta eget bidrag så då har vi klarat oss okej med bara mannens lön. Nu är det inte så längre och jag måste få till en bättre ekonomi i företaget.

Samtidigt är jag helt slut av att ständigt vara uppslukad av Prinsessans krav och behov av uppassning och förberedelser. Och att inte få sova hela nätter. Över julen har hon varit ledig från förskolan och mått bra av det. Men varken mannen eller jag orkar ha henne hemma hela tiden. Ekonomiskt skulle vi inte heller klara av det.

Jag var hemifrån häromkvällen för att få lite andrum och hon var så ledsen hela tiden så jag fick komma hem tidigare än planerat för att ”rädda” situationen. Samtidigt har jag svårt att acceptera att vi ska behöva agera på det sättet och undrar om jag skämmer bort henne och att hon lär sig hur hon ska göra för att få ha mig nära, hela tiden.

Jag förstår inte hur vi ska gå vidare. Hur jag ska orka? Sex månaders väntan för att utredningen ska börja känns just nu som en evighetslång tid.

Kommentera

