Kvällsprotein och morgonhumör

Vi hoppade över kvällsmålet i går kväll. I vår tristess över att spendera kvällarna vid matbordet inbillade vi oss att hon fått i sig tillräckligt för att stå sig till morgonen. Vi hade dessutom ätit sen middag och hon hade inte velat ha så mycket, trots köttbullar. Visserligen inte de vanliga så de smakade förstås annorlunda och hon lurades att ändå äta några med att säga ”du får inte äta upp köttbullarna nu.

Hon somnade ganska lugnt och utan större oro (det verkar som det är lättare för henne nu när hon inte är på förskolan på dagarna). Vaknade och kissade redan kl 23 och somnade efter en stund om med huvudet i mitt knä i soffan. Mannen bar in henne till barnens rum innan bi la oss och jag funderade över hur det skulle bli när hon vaknade. Hon brukar inte gilla när hon inte vaknar bredvid mig.

Någon gång under natten står hon mycket riktigt vid fotänden (brukar annars bara vakna en gång på natten och kissa) och är bekymrad över att hon inte kan ta med sig allting till min säng. Hon ska ha med sig snutten, lillkudden, handduken (som hon sen en vecka har för att tugga och suga på istället för snutten) samt vattenflaskan och spöklampan, så det blir förstås lite att bära för henne.

Halv åtta vaknar vi och det första hon säger är att hon inte sovit på hela natten. Hon har bara legat och tittat på lampan i taket, märkbart orolig och ledsen. När Prinsen också vaknar och lågt frågar efter pappa i sovrummet har hon plötsligt ändrat sig och vill inte längre somna om. Förtvivlat börjar hon gråta när Prinsen sätter sig i mitt knä och nekar till en kram från sin storasyster.

Han vill inte vara med mig. Då vill inte jag vara med dig heller mamma. Blir du ledsen då, när inte jag vill vara med dig mamma? Jag vill bara vara med pappa.

Mannen räddar situationen och kommer med en snabb skål med frukostyoghurten. Protein med vaniljsmak och Frebaco flingor Frukt och bär. Tätt sitter hon i mitt knä i sängen och blir matad av mig. Lillebror har försvunnit till vällingflaskan och morgonteven och det är viktigt att hon får sitta precis så som han satt i mitt knä fem minuter tidigare.

Snart är hon tillbaka till sitt glada jag igen och pyser ut till soffan även hon. Kvar blir jag och inser än en gång hur viktigt det är att hon får i sig sina proteiner på kvällen. Vi kan inte hoppa över det. Då blir det så här jobbigt.

2 thoughts on “Kvällsprotein och morgonhumör

  1. Jag känner igen en del av det du skriver, min dotter vill ibland ha med sig halva sitt rum i våran säng men hon har börjat begränsa sig till ett par saker. Tack och lov så är dom oftast mjuka. Ibland kan hon bli ledsen för att hon inte har en speciell nalle och då är det bara för mig eller pappa att gå in på hennes rum och leta efter den annars blir hon hysterisk och väcker lillasyster (och säkert hela trappuppgången).

  2. Pingback: Samlar på händelser « rosa fantasier

Kommentera

