Vikten av att hålla oss till rutiner

Lugn julafton. I vardagens anda.

Prinsen vaknade tidigt, kl 6.38. Jag hörde mannen försöka hindra honom att använda nya fiskespelet så att jag och Prinsessan skulle sova lite längre. Vi klarade oss en timme till i alla fall. All heder. Nästan sovmorgon.

Precis enligt schemat hade Tomten besökt oss mitt i natten och alla julklappar öppnades på en gång, efter kisseri på toaletten.
20111224-214352.jpg

En mängd julklappar, flest till Prinsessan, revs upp och tittades snabbt på innan nästa skulle öppnas. Den största glädjen kom efter paketet med tejprullarna.

Egen tejp. Tack mamma! Tack pappa! Precis vad jag önskat mig!

Grötfrukosten var avklarad runt 8.30.

Sen var dagens stora avsteg från vardagen klart i vår familj. Barnen har fått pyssla, leka och mysa. Så länge de nu varit intresserade av att sitta stilla vill säga. När hon glittrar, lerar, eller pärlar kan hon sitta i timmar, men annars, icke sa Nicke. Vi märker att hon somnat av att hon inte rört sig på tio, 10, sekunder. Och då tar jag i med sekunder.

Mannen och jag har varit slut och slitna. Mest jag kanske, som faktiskt gick och la mig och sov en stund redan på förmiddagen. Sen har vi rensat ut återvinningspapper och plast, bokat tvättid, fikat, lagat mat, passat upp och fixat och trixat. Rätt så mycket precis som det brukar med andra ord.

Vår julklapp från barnen var nog ändå att de somnade redan 20.30. Hela 30 minuter tidigare än vanligt. Underbart. En stunds lugn och ro.

Vi har äntligen fattat att vår familj inte klarar av avstegen från tider och rutiner. Vi måste hålla oss till dem för att det ska vara drägligt för oss alla. Självklart önskar jag att vi kunde tänka att ”vad gör väl ett avsteg nån gång ibland”, men det är alldeles för tidigt för oss än. Vi har precis förstått vilka svårigheter Prinsessan har och börjat hitta strukturen. Vi är ordentligt slitna efter ett par påfrestande månader, så det är inte läge att göra avsteg nu, oavsett veckodag eller julafton.

Kommentera

