Orka ställa ut gröt till Tomten

Tanken är så fin med att ställa ut gröt till tomten dagen innan julafton. Så att han kommer med klappar och så.

Om jag minns rätt gjorde vi det förra året och kanske även året innan. Om jag också minns rätt så var det rätt ganska uppjagat kring detta med att tomten skulle komma. När grannen sen kom som väl utklädd tomte såg hon direkt vem det var och tyckte inte alls det var nåt konstigt med det. Då var hon 3,5. Vi låtsades som ingenting, men idag talade hon igen om vem det var som var tomte förra året. Och att han var Tomtens Nisse.

I år orkar vi inte med väntan och tjatet och stressen över när han kommer. Han har helt enkelt oss väldigt tidigt på sitt schema och levererar klapparna under granen under natten när vi sover.

I år orkar vi inte heller med ovissheten över vad som ska hända under dagen. Vi har fattat grejen med att rita bildstöd (mannen har lite svårare med det, men det kommer väl med träning gissar jag) och jag inser när springet och rastlösheten sätter igång att jag missat att förlänga schemat eller att byta till nästa. (Vi har ännu ingen riktig struktur på det där utan ritar små bilder för dagen som kommer på ett papper.)

Som idag när M & G varit här på Lilljul. Vi har pratat om att de ska komma, ritat en bild på den nya veckokalendern som sitter på en väldigt central plats. Sen tog det liksom stopp. Vi missade helt att prata om vad som skulle hända när de var här. Då blir ju allt plötsligt helt planlöst och hon har ingen aning om vad hon ska förhålla sig till. En sån sak som att gå på toaletten och kissa blir för mycket då, om hon inte får en bildsekvens med nuvarande aktivitet, sen toa, sen nästa sak. Att sitta ner med oss andra och äta blev också för mycket. Troligen var vi för många.

Så innan läggdags idag smidde vi planer för Julaftonen, Prinsessan och jag. Hennes eget önskemål var att hela dagen skulle ritas ner på en gång. Inga överraskningar här inte.

Julklappar på morgonen – julgröt – pyssel & lek – frukt – pyssel & lek – lunch – mys med bok eller film – mellis – pyssel. Och så en toalett och handfat lite här och där. Inga avsteg från rutinerna här inte.

Så visst låter det fint med att ställa ut gröt och pepparkakor till tomten och jag är glad att det finns föräldrar som orkar göra det för sina barn. Jag är också glad att det finns barn som klarar av dessa omställningar utan större bekymmer. Men så är jag nog också lite glad att vi kan skippa såna saker, eftersom det ändå bara blir uppjagat och stressande runt omkring.

God Jul till er alla från Prinsessans mamma!

Kommentera

