Trodde du att han skulle dö nu mamma?

Det har hänt förut. Då har jag kunnat blåsa honom i ansiktet och så har han dragit efter andan igen och kommit tillbaka. Någon gång, kanske två, har jag sett hur ögonen har snurrat bak i huvudet på honom.

Ikväll var det riktigt jobbigt. Han och Prinsessan lekte i vardagsrummet precis efter middagen. Hon hade inte varit helt snäll under kvällen men här var det nog ändå bara lek. Vi hörde världens duns och med tanke på att det hänt förr släppte jag allt för händer och sprang dit. Han började med att skrika till, fick sen ingen luft och bara föll ihop i famnen på mig. Som jag gjort förr höll jag upp honom för att blåsa luft i ansiktet och hans öppna mun (har läst någonstans att de har en reflex att andas in då, men den har kanske vuxit bort nu, två år som han är).

Blev rädd och handfallen, visste inte hur jag skulle göra. Prinsessan står intill. Håller honom intill mig och märker att huvudet bara sjunker in mot mitt bröst. Det finns inte en muskel i kroppen som är spänd och han andas inte. Panik. Försöker dunka honom lite i rumpan, håller honom ifrån mig igen och inser att jag behöver vända honom om med magen neråt istället. Då är min man där och tar över honom. Då först drar han efter andan och börjar gråta. Hysteriskt.

Jag lägger själv ner mitt huvud på golvet för att förstå vad jag just bevittnade för mitt inre. Samtidigt hör jag storasyster, Prinsessan upprepa

Mamma, trodde du att han skulle dö när han inte andades? Mamma, trodde du det?

Jag kan bara föreställa mig hennes panik, eftersom det var hon som orsakat att han ramlade. Men den kom inte. Hon var mest orolig för att jag var orolig. Och sen blev hon förtvivlad för att hon och jag inte kunde pyssla som vi sagt att vi skulle göra. Jag hade Prinsen i famnen och han tillät inte att Storasyster kom i närheten. Här var det hans tur. Hela familjen väldigt skärrade.

Nu har jag läst på lite och känner mig lite tryggare inför nästa gång. Däremot ska vi kolla upp det med bvc och även ta upp det  med barnläkaren vi ska träffa redan i morgon ang. utredningen vi vill göra för Prinsessan.

Livet med barn är fullt med utmaningar och rädslor…

One thought on “Trodde du att han skulle dö nu mamma?

  1. Pingback: Lillprinsens affektkramper blir fler | rosa prinsessan

Kommentera

