Återblickar på en tvååring, nr 1

Jag sammanställer tillfällen när Prinsessan var mindre. Tillfällen som varit jobbiga, och som jag idag kan tänka hänger ihop med det som vi nu misstänker. Autismspektrumstörning. Klippen kommer från en blogg som jag påbörjade när hon var två år, därav startar jag där.

2 år & 2 mån

Ang. tal och stark vilja:

”Nu har jag en tvååring som dessutom är tidig både motoriskt och i talet. Hon gick vid 9,5 månad. Hade ca 30 ord vid  1 år och nu vid 2 pratar hon i hela meningar och sammanhang. Har inga som helst problem att tala om vad det är hon vill. Hon styr gärna leken med både yngre och äldre och bryr sig inte så mycket om vad andra barn gör eller säger när hon är inne i något annat…”

Ang. vilja och Min, Mitt och Måste:

”För några dagar sen var hon alldeles övertrött och hade just hittat tjusningen med att hoppa studsmatta på kompisars landställe. När det var dags med nattning och tvätt av händer eller fötter (eller om det var tvätt innan middag) fick jag följande svar, med eftertryck och MYCKET bestämd ton: ”Jag måste inte tvätta händerna. Jag måste hoppa studsmatta!!” varpå hon smet ifrån mig, gick till studsmattan och blev sur över att trappan upp var borttagen just för att det var sluthoppat för dagen…”

2 år & 3 mån

Ang. hörseln & hysterisk rädsla för ljud:

”Mycket kan man (de flesta föräldrar gissar jag) oroa sig för gällande sina barn. En sak kan ju vara syn, hörsel, tal, utveckling och mycket mycket annat. En sak vi inte behöver oroa för är att hon hör dåligt. Hon hör allt, nästan för mycket kan jag tro ibland, förutom då hon bestämt sig för att inte lyssna bara. Häromveckan köpte vi hörselkåpor  då hon visar stor rädsla vid höga ljud. Vi tänkte att det kan hjälpa henne från att bli rädd och hon verkar tycka att det är otroligt skönt. Ibland går hon runt med dem i timmar hemma och vill inte ta av dem.”

Ang tider, rutiner och mat:

”Det har varit en kamp för att få en supertrött tjej att sitta vid bordet och få i sig någonting över huvudtaget. Den här veckan tog vi nya tag. Hon har fått mat (något som fanns klart sen innan) redan före klockan fem, samtidigt som vi har lagat vår middag. På så vis har vi ätit klart ungefär samtidigt (ja, vi har en riktig liten funderare när det kommer till att sitta vid matbordet. Hon tar gooood tid på sig) och vi har sen fått en hel timme kvar av glädje, bus och mys innan vällingen serveras klockan sju. Det har varit ett rent nöje att ha henne vid matbordet. Något jag inte kan säga att jag haft de senaste veckorna… Välling strax efter sju, pyjamas, tandborste och sen in i sängen vid halv åtta. Även när jag trott att det skulle ta tid för henne att somna för hon har varit uppe i varv har vi kommit ut ur rummet senast kvart i åtta. En hel kvart av nattning. Rena himmelriket.”

Jag höggravid och trött. Hon 2 år och insiktsfull:

Idag kom mormor och skulle vara barnvakt när jag och pappan skulle gå på bio. Mormor frågade hur jag mår och jag svarade ”Bra, men jag är trött”. Den insiktsfulla lilla tvååringen säger; ”Mamma är trött på mig” samtidigt som hon kommer emot mig.

Kommentera

