Jag tror att det är nitton

Hon kämpar in i det längsta för att inte somna.

Det kryper i kroppen och snurrar i huvudet. Musik. Hon kan inte varva ner. Att läsa tills hon somnar är lönlöst. Hon håller sig vaken, hon kan kanske missa något? Eller så somnar jag och hon pratar hål i huvudet på mig, så att jag inte ska somna.

Idag har vi gjort om i barnens rum för att hon ska tycka mer om att sova där. Omställningen gör förstås sitt och vi började med att ligga där och läsa, med utgången att hon och jag kunde lägga oss i vår säng om det blev för jobbigt.

Möjligt att hon utnyttjade det. Men å andra sidan har hon velat (och behövt) ha mig nära för att varva ner sen ett tag tillbaka, så det var liksom ingen idé att stå emot. Lillprinsen distraherar förstås också eftersom han inte heller är stilla.

En halvtimme med läsning och ligga ”stilla” i deras rum. Sen ytterligare en timme i storsängen, med prat, dricka vatten, byta kudde, inte-vilja-gå-till-dagis, repetera Ronja Rövardotter monologer, vilja ligga mig, bli sur och vända sig bort, upp-o-bajsa, fråga om när hon föddes, ”jag ser den där lampan blinka i den där vita som sitter i taket” och styra och domdera hur jag ska ligga för att hon ska ligga bekvämt.

Mina PMS-dagar blir dessa kvällar extra utmanande för mig att hantera utan att tjata eller bli arg. För jag har ju fattat att det troligen är något hon måste dölja inom sig genom att prata ideligen när hon ska sova. Vad det är vet jag dessvärre inte. Men jag hoppas hitta nyckeln. Snart.

Små tecken på att hon är på gång att somna är när det kommer en helt irrelevant kommentar mitt i allt. Ilväll var det

Den är verkligen jättefin den här hyllan.

Då såg jag att hon inte längre orkade hålla ögonlocken uppe längre. Ändå kämpade ännu ett par minuter. Kvällens sista kommentar var:

Jag tror det är nitton…. Jag tror det är nitton som kommer efter arton.

Sen mumlade hon sömndrucken siffrorna från ett till tjugotio innan hon sjönk in i sömnens värld. Med huvudet min mage.

Kommentera

