Första förskolemötet avklarat

Mötet med förskolan gick nog bättre än vi trodde ändå. Så kände även mannen när vi efter två timmar kramade om varandra och gick åt varsitt håll.

I morse när vi gick upp pratade vi om vad målet med mötet var. Att Prinsessan ska få hjälp, sa mannen. Att de ska lyssna och förstå, sa jag. Måhända var vårt mål aningen otydligt, eller så drev vi inte våra frågeställningar tillräckligt väl. Eller, så har de bara för svårt för att sätta sig in i situationen.

Vi gjorde upp en bra plan innan vi la oss igår, med tips från en vän som arbetar som resurs i skola och förskola, just med barn med autism. Hur vi kunde fokusera, vad vi skulle trycka på och hur vi kunde inkludera dem. ”Äg mötet, berätta vad som funkar och inte funkar hemma och fråga sen hur det funkar på förskolan. Och hur kan vi göra för att hjälpa henne mer.

I min frustration och besvikelse skulle jag kunna skriva ner en massa kommentarer här som gjorde mig upprörd och gjorde att jag ville slå tillbaka. Men jag vill inte kasta skit, så jag gör vad jag kan för att låta bli. Jag förstår ju att de inte ser samma tjej som vi gör. Ändå så har jag behovet av att bli tagen på allvar och att de lyssnar på vad vi säger. Att det inte är nödvändigt med en kartläggning för att sätta in åtgärder. De kommer sannolikt ändå inte se så mycket annat än de gör nu. Det är hemma det märks hur hon har det på dagarna.

Mot slutet uttryckte jag ändå min känsla av att inte bli tagen på allvar. Då blev det lite lättare. Kontentan av mötet var ändå att de ska införa ”mer” bilder vid samlingen för att prata om vad som händer under dagen. Och här kommer en kommentar som jag inte kan låta bli…

Vi kan inte göra det speciellt bara för henne, då blir hon exkluderad. Det är viktigt göra samma sak för alla.

Här kunde inte jag låta bli att fråga hur de gör med barnen som är allergiska. ”Hrmpf… Men då är det ju….” Läkarintyg blev svaret. Sen bad vi om tydligare överlämningar, så att vi kan förstå hur hennes reaktioner kan vara på kvällen. Att hon inte alltid blir ledsen på en gång om något händer. Det kommer ofta senare.

Nu håller jag tummarna att Prinsessan ska tycka det är roligare att gå till förskolan igen. Jag ser också fram emot att ha henne hemma lite i jul faktiskt.

2 thoughts on “Första förskolemötet avklarat

  1. Pingback: Rektorn ska sluta och jag tappar lusten « rosa prinsessan

  2. Pingback: Prinsessans bjuds på snabba kolhydrater, och vi får ta smällen « rosa prinsessan

Kommentera

