Göra höna av en fjäder

Prinsessan processar och funderar över vardagliga saker. Som nyvaken eller mitt i natten är hon som lättast att prata med. Då går det att nå ända in på något sätt. Murarna har inte kommit upp ännu.

Hon verkar vara rädd för att glömma saker.

Jag: vill du ha med dina öronproppar till dagis idag? (vi har precis köpt dem för att se om det kan hjälpa henne att skärma av en del jobbiga ljud).
P: Ja. (ser långt ut i det blå en stund) Nej, det vill jag inte. Man får ändra sig mamma. Jag vill inte glömma dem där sen när jag ska börja i skolan.
Jag: Det är länge tills du ska gå i skolan. Det ska bli sommar två gånger innan du ska gå i skolan. Och vi hjälper dig att komma ihåg.
P: Men när man går i 6-årsverksamheten mamma, då…

Hon vill heller inte längre ha sina ballerinatofflor på dagis. ”Tänk om jag glömmer dem där när jag ska börja i skolan…”

Snälla säg att alla fyraåringar är så här. Jag vill få höra att jag bara inbillar mig och gör en höna av en fjäder.

Kommentera

