Kosten – magnet till det vita

Vi har alltid haft bekymmer med att Prinsessan har tagit lång tid på sig vid måltiderna och vi har provat det mesta. Utan större positiva resultat.

Sockerkänslighet

Runt 1,5 år kopplade vi ihop hennes otroligt snabba reaktioner på pulvermos. Trötta och bekväma småbarnsföräldrar som vi var då tog vi till det enkla. Som av en slump läste maken boken ”Äkta vara” samma dag som jag serverat potatismos till lunch och undrat vad det tagit åt henne när det var sovdags efter lunch. Hon var vild!

Maken trodde mig inte riktigt och valde själv att servera samma sak någon vecka senare. På kvällen. Kort sammanfatta av den insikten; Aldrig mer pulvermos i denna familj vilket naturligtvis bara är positivt på alla plan, men vi visste inte bättre då.

Sen för 1,5 år sen, när hon var drygt tre, började vi koppla ihop hennes reaktioner med för mycket socker. Vi var på semester och det blev mer kakor och glass än vi normalt redan då åt (svårt att styra när man reser runt och hälsar på vänner och mor- & farföräldrar). Efter en vecka kände vi inte längre igen vår dotter. Hon var som ett annat barn. Kunde inte varva ner, blev aggressiv och överaktiv och slogs och sparkade när något gick henne emot. Vi googlade på överaktiva barn och drog snabbt in på det synbara sockret när vi förstod att det avråddes… Stor skillnad. Det kan låta naivt kanske, men det var verkligen skillnad och då åt vi ändå rätt bra mat utan onödiga tillsatser när det gick att komma åt. Vi fattade såklart och har också hört begreppet ”sockerchock” men det här var på en annannivå.

I augusti samma sommar blev hon och jag bjuden över till ett par grannar på jordgubbar på eftermiddagen. Vi hade då varit utan synbart socker i ett par veckor kanske. Till min förskräckelse såg jag att det var GLASS och jordgubbar. Då hade jag inte lärt mig hantera dessa utmaningar och hon fick äta som de andra. Big mistake… När jag efter många om och men fick med mig en stissig och aggressiv tjej hem är pappans första fråga när vi kommer innanför dörren;

Har hon ätit glass eller?

Han såg på en gång!

Nu i somras la vi märke till nästa nivå av sockerkänslighet. Hur aggressiv hon blev och hur svårt att lyssna hon fick efter bara en bulle. Flera gånger har hon ilsket slagit till mig när jag sagt åt henne… Hon blir toktrött efter bara en liten stund och efter ett kalas på en tisdagskväll i augusti somnade hon på badrumsgolvet när vi kom hem. Då hade hon ätit en varmkorv med bröd (som hon inte ens gillar. Allt för att hon förstod att hon annars inte skulle få någon glasstårta). Jag hade då ändå förhandlat bort godispåsen med att hon skulle få den till helgen istället. Jag tyckte det var försent med godispåse kl 19…

Den incidenten var en ögonöppnare för mig och nån vecka senare drog vi ytterligare i handbromsen. Inga vita makaroner. Inga russin. Protein i yoghurten, (eftersom hon vägrar ägg, skinka osv). Inget vitt bröd osv.

Hon är en klok tjej och har själv märkt av att hon mår bättre ”det känns bättre nu mamma” när hon får i sig mindre sockerhaltig kost och frågar sällan efter det längre. Samtidigt ser vi hur gärna hon vill ha, för att hon älskar glass och godis så mycket. Hon har som en magnet till allt som är vitt…

Vi har svårt att förhålla oss till att sätta gränserna lika strikt när hon är med andra, kanske för att vi så gärna vill att det bara är inbillning. Förra helgen var hon och Prinsen borta så jag och mannen fick lite egen tid. Jag hade skickat med en liten godispåse där jag omsorgsfullt valt ut bitarna. Prinsessan ringer stolt på lördag förmiddag och berättar att hon ”bara tagit två bitar godis för på eftermiddagen skulle hon få en stor glass istället”. Inombords kokar jag över av respektlösheten från barnvakten som vet att vi dragit ner på socker och säger nej till det. Ändå säger jag inte ifrån.

Resultatet blir: svårt att koppla av och komma ner i varv på kvällen. Söndag, måndag och tisdag kväll snurrar hon bara i sängen och gör uppror innan hon till slut varvar ner och somnar.

Min rädsla är att det är på väg att bli värre. Det som verkat okej förut verkar inte längre fungera. Hon reagerar starkare och vi får dra in ytterligare på vissa innehållsämnen.

Jag hoppas att jag har fel.

Kommentera

