M får inte längre natta

M är med barnen nästan varje vecka. Hämtar på förskolan, lagar middag, leker och nattar. M har alltid varit väldigt omtyckt.

Nu är M inte längre lika välkommen. Får inte längre natta. Är jag och pappan hemma så är det vi som ska natta. Jag har inte kunnat förstå varför det har blivit så. Förrän Prinsessan i helgen har börjat berätta mer hur hon tänker och hur det känns i kroppen. M berättar bara sagor om Lille kanin. Lille kanin går till djurparken, Lille kanin firar jul osv. M berättar sina berättelser fritt ur fantasin, när lampan släckts.

  • Prinsessan är rädd för djur, vill inte gå nära några djur alls och får stresspåslag i närheten av både av katter och hundar.
  • Prinsessan har behov av upprepning och lär sig sagor och böcker utantill genom att höra dem om och om igen.
  • Prinsessan behöver sin egen tid att varva ner när lampan släckts. Då ligger hon en stund med vidöppna ögon och pratar för sig själv någonting som vi inte hör, eller så upprepar hon serier, böcker eller andra fantasier, tills hon plötsligt stänger ögonen och sover.

Plötsligt blev det solklart varför M inte längre får natta. Vi pratade om det och jag undrade vad hon ville att jag skulle säga till M.

P: Du får säga att M får göra det bara när jag vill att M ska göra det. 

Jag: Men det vet ju inte jag när det är.

P: Det är när jag vill att M ska göra det. 

Jag: Hur ska jag veta när det är då?

P: Du får berätta för M att hon får göra det bara när jag vill att M ska göra det.

End of story liksom.

Kommentera

