Kosten – Amning

Amning

Jag hade ett mindre h-vete med Prinsessan när jag ammade. Hon höll på i över timmen. 1,5 timme varannan timme var mer regel än undantag. Varje gång.

Hon hade svårt att hålla sig vaken när jag ammade och jag fick tips på vad jag skulle göra för att stimulera sugreflexen och för att hon inte skulle sova. Jag strök på kinden, pillade på händerna genom att trycka med tummen i hennes handflata. Allt för att hålla henne ”koncentrerad” på vad det var vi höll på med. Man ska ju låta dem somna om de somnar, men eftersom hon inte var mätt när hon somnade och vaknade på en gång om jag tog ut bröstet ur munnen på henne behövde jag hitta ett sätt att få i henne det hon behövde på en gång.

Det var inte problem med tillgången på mjölk och hon gick bra upp i vikt och har hela tiden legat två snäpp över den genomsnittliga tillväxtkurvan. Hon kräktes också en del, så jag förstod att hon faktiskt fick i sig vad hon behövde. Vi gav henne bara ersättning den allra första veckan, sen höll vi oss till amning tills smakisarna började vid fem månader.

När hon var över halvåret hade jag lyckats komma ner på ca 40 minuter per amning. Då tyckte jag att hon var snabb. Och då kunde jag också hålla det till var 3-4 timme.

Jag slutade amma när jag inte stod ut med hennes aktivitet vid bröstet längre. Då var hon knappt 11 månader. Hon tog flaskan på stört och såg aldrig efter bröstet igen. Minns att jag tyckte att det var lite märkligt, att hon inte hade det närhetsbehovet som alla pratade om.

One thought on “Kosten – Amning

  1. Pingback: Om att inte möta blicken « rosa fantasier

Kommentera

