Språket

Prinsessan har pratat sen hon var ett år. Redan då hade hon ett 30-tal ord i sitt ordförråd. Hon har aldrig pratat bebisspråk. Det har varit tydligt från dag ett när orden kom. Innan orden kom pratade hon också, hon sjöng för sig själv innan hon somnade och hon lät, hela tiden. Innan hon fyllde två fick vi följande kommentar från en dåvarande förskolepersonal;

S: Jag sa åt henne att hon skulle stanna vid sandlådan och inte gå runt huset. Då sa P; Jag går åt det hållet och du åt det hållet så möts vi på andra sidan.

På 18-månaderskontrollen var både jag och pappan med av någon anledning. När sköterskan frågade om hon pratade mycket undrade vi vad som menades med mycket i den åldern. ”Sådär en åtta till tio ord bör de kunna vid den här åldern.” Jag minns att vi lite stolta svarade något i stil med ”Jahaja, ja då pratar hon nog mycket” och vidare tänkte att hon redan hade ett ordförråd med minst 8 djur, 8 möbler, 8 olika klädesplagg osv.

På 3-årskontrollen pratade hon med en annan sköterska som frågade om en sån där lustig kulramsvariant med klossar i olika färger och former. Hennes svar kom i ”grön fyrkant, röd cirkel” osv. En smula överkurs minns jag att sköterskan svarade. ”Det behöver hon inte kunna förrän hon är sådär 5-6 år. Vi hoppar över den där enklaste bildövningen med vad bilderna föreställer, då kommer hon bara tycka att det är larvigt.” Istället fick hon svara på frågor om vad sakerna användes till. Inte heller det var något som helst bekymmer.

Vid 4-årskontrollen diskuteras väl inte språket alls har jag för mig, eller så var det bara inte aktuellt att ta upp det eftersom det var uppenbart att hon har både stort ordförråd och pratar rent.

På sista tiden har hon börjat lägga sig till med bebisspråk hemma och vi har inte tänkt så mycket på det förrän sista veckan när vi noterat hennes svårigheter mer. Om vi frågar henne om det svarar hon:

Jag bara lär Prinsen bebisspråk.

Samtidigt som hon rycker lite på axlarna som ”är ni knäppa eller, det är klart att det är för hans skull”. Själv tänker jag att hon har en smart förklaring även till det, eftersom hon redan förstått att det inte är normalt i hennes ålder att göra det.

Kommentera

